Wat is Lijn 3? Veel ouders stellen ons die vraag. Zoveel zelfs dat we besloten hebben er een uitgebreid artikel over te schrijven. Iets wat we niet voor iedere leesmethode doen. Lijn 3 mag gerust een vernieuwende leesmethode voor groep 3 worden genoemd. Steeds meer scholen maken de overstap van de huidige leesmethodes, zoals Veilig Leren Lezen, naar de methode Lijn 3. Dat komt omdat Lijn 3 een totaalpakket voor het onderwijs biedt. Leren lezen wordt moeiteloos gekoppeld aan wereldoriëntatie, maar ook de beginselen van spelling, woordenschat en begrijpend lezen/ luisteren komen met Lijn 3 aan bod.
Over Lijn 3
Lijn 3 is een lesmethode voor het leren lezen in groep 3. De lesmethode is ontwikkeld door uitgeverij Malmberg. Malmberg is een bekende uitgever van schoolmaterialen. De lesmethode Lijn 3 sluit heel goed aan op de lesmethodes van Malmberg in hogere groepen, zoals de taal- en spellingmethode Staal. Ook sluit Lijn 3 aan op de lesmethode Klinkers, voor het leren schrijven.
Lijn 3 wordt klassikaal behandeld en verwerkt, maar beschikt ook over een zeer rijk softwarepakket. Daarmee kan op school én thuis nog meer geoefend worden voor het leren lezen.
Leren lezen in Leesstad
In de context van Leesstad leren de kinderen in groep 3 lezen. Buschauffeur Ben Bus neemt de kinderen mee door Leesstad. Hij voert de kinderen langs 12 haltes (de 12 thema’s die in groep 3 behandeld worden) en daar blijven ze 3 weken om meer letters te leren én de wereld om hen heen te ontdekken.
Lijn 3 biedt dan ook veel meer dan alleen maar aanvankelijk leren lezen. Door haar zeer rijke inhoud (de thema’s, wereldoriëntatie) worden leergierige kinderen meer uitgedaagd en is leren lezen ook voor kinderen die er moeite mee hebben, erg leuk.
Andere kenmerken van Lijn 3:
- Er wordt instructie gegeven op 3 niveaus (de risicolezer, de gemiddelde lezer en de goede lezer);
- Letters staan centraal en niet de kapstokwoorden (kinderen leren dus echt letters kennen)
- Er is al vroeg aandacht voor de juiste spelling
- Woordenschat en begrijpend lezen worden moeiteloos betrokken bij het leren lezen
- Er zijn 8 leerdomeinen in Lijn 3, namelijk lezen, spelling, woordenschat, spreken en luisteren, stellen, leesbevordering en wereldoriëntatie.
Plezier in lezen (leesbevordering)
Leren lezen is een kwestie van veel lezen. Leeskilometers afleggen. Daar voorziet Lijn 3 ruimschoots in. Los van de vele, aansprekende en prikkelende teksten in de lesmethodes (over ruimtevaart, piraten en andere thema’s die kinderen echt aan zullen spreken) zijn er ook nog eens 48 losse leesboekjes. Deze boekjes kunnen ingezet worden bij het “vrij lezen” en zijn geschreven door Nederlands beste kinderboekenauteurs.
De teksten worden afgewisseld met illustraties. Er is voor iedere leerling wel wat te vinden. De boekjes wisselen af in moeilijkheid, waardoor de lat steeds hoger gelegd wordt zonder dat kinderen die beseffen.
Ook leuk zijn de informatieve teksten die Lijn 3 uitgeeft. Los van spannende avonturen, zijn er ook boeken met informatie. Heel leuk voor kinderen die zichzelf veel vragen stellen en meer en meer willen weten.
Koppeling met wereldoriëntatie
Leren lezen hoeft niet te betekenen dat je niet meer zou leren. Daarom zijn de teksten gekoppeld aan wereldoriëntatie. In groep 3 wordt de wereld van kinderen immers groter en groter. Er gaan veel vragen rond in de hoofden van kinderen in groep 3. Lijn 3 bevredigt die behoefte door wereldoriëntatie zijdelings toe te voegen aan de leesmethode.
Zo krijgen kinderen antwoord op vragen als hoe prik in limonade komt, maar komen ook zaken als geloof en het zonnestelsel aan bod.
Soepele overgang met Staal
Een groot voordeel van Lijn 3 is dat het zorgt voor een soepele overgang met andere lesmethodes van Malmberg. Heb je in de bovenbouw dus de lesmethode Staal? Dan leren kinderen in groep 3 al de basis. Bijvoorbeeld het langermaakwoord. Dit is een categorie die bij spelling in de bovenbouw een belangrijke rol speelt (door een woord langer te maken weet je de uitgang d of t te bepalen, zoals hond en honden, taart en taarten), maar in groep 3 al regelmatig benoemd wordt. Kinderen hebben dus minder tijd nodig om zich de regels in groep 4 en verder eigen te maken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je dan werkt met de andere lesmethodes van Malmberg.
Werkvormen
Tot slot varieert Lijn 3 ook in werkvormen. Leren lezen hoeft niet alleen klassikaal of individueel te gebeuren, maar er zijn ook tal van manieren om samen te leren lezen. In de lesmethode wordt hier uitgebreid bij stilgestaan. Kinderen lezen in duo’s, maar ook op spelenderwijs. Zo wordt het leren lezen op allerlei manieren aangeboden en zal het veel kinderen in groep 3 enorm aanspreken.
Conclusie
Lijn 3 is een populaire leesmethode in groep 3, die ervoor zorgt dat kinderen plezier krijgen en houden in lezen. Lijn 3 biedt een breed scala aan leesboekjes, waarmee er voor ieder kind wel iets te vinden is. Spannende, prikkelende thema’s zorgen voor nog meer leesmotivatie. Ook aan wereldoriëntatie is geen gebrek. Belangrijke vakken als spelling, woordenschat, begrijpend lezen en spreken en luisteren spelen een belangrijke rol bij Lijn 3. Kinderen worden dus zeer breed opgeleid, waarbij het leren lezen het hoofddoel is.
Meer informatie vind je op de website van Malmberg.