Niet iedereen is te spreken over de term risicolezer, maar toch wordt die term op scholen gebruikt om een kind in groep 3 aan te duiden die veel moeite heeft met lezen. Het zijn kinderen die al in groep 3 een achterstand vertonen in het leren lezen. De term is bedoeld om aan te geven dat dit kind de rest van de basisschooltijd (en de tijd die daarna volgt) moeite zal kunnen blijven houden met lezen. En dat is knap lastig, als je beseft dat vanaf groep 3 steeds meer gelezen moet gaan worden.
Wat kun je nu als ouder doen als jouw kind een risicolezer is? In dit artikel geven we je een vijftal tips.
1 Vroeg ingrijpen
Het belangrijkste is dat je snel ingrijpt als blijkt dat je kind niet goed mee kan komen. Op school wordt in oktober de zogenaamde herfstsignalering gedaan. Tijdens toetsen wordt gekeken in hoeverre leerlingen mee kunnen komen op het gebied van letters benoemen, schrijven en woordjes en zinnen lezen.
Voor de leerkrachten is het belangrijkste dat letters en woorden geautomatiseerd zijn. Dat betekent dat een kind woordbeelden kan herkennen en niet meer letter voor letter ieder woord of woorddeel hoeft te spellen.
Het leestempo (het aantal woorden dat een kind in 1 minuut kan lezen) en technisch lezen (de techniek van het lezen) worden getoetst.
Als bij de herfstsignalering blijkt dat je kind achterloopt, is het verstandig om direct aan de slag te gaan met meer lezen en oefeningen, om verdere uitval te voorkomen. De leerkracht kan je daar goed bij helpen.
2 Blijf op de hoogte
Als je zeker wil weten dat je kind goed op niveau blijft, moet je natuurlijk wel weten wat er van kinderen in groep 3 verwacht wordt. Er gaan vanuit school dan ook heel veel nieuwsbrieven mee naar huis. Blijf dus op de hoogte en mis niets, want zo kun je eerder ingrijpen als het fout dreigt te gaan.
3 Lezen, lezen, lezen
En als het dan fout gaat? Dan is het zaak om meer te gaan lezen. De kunst van het lezen is op school al aangeleerd en kan alleen geoefend worden door veel te herhalen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je kind zich door hele bladzijdes letters heen moet worstelen. Lezen kent vele vormen. Je kunt ook denken aan andere manieren waarop je kind met letters in aanraking komt. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van strips, maar ook de ondertiteling van televisieprogramma’s. Zet een tv-programma dan ook niet op Nederlands, maar op Engels met ondertiteling.
Kortom: wees creatief! Wie goed zoekt, vindt vanzelf meer tekst.
Lees ook:
4 Praten
Lezen is onderdeel van taal. Veel praten helpt ook. Zeker als je woorden gebruikt die kinderen in hun vocabulaire kunnen stoppen. Je zal zien dat als je vaak met je kind praat het meer taalgevoel gaat ontwikkelen. Dat komt het leren lezen absoluut ten goede.
5 Spelletjes spelen
Tot slot doen spelletjes het altijd heel goed. Bordspelletjes met kaarten en vragen kunnen dan ook helpen om het leren lezen van je kind in rap tempo te verbeteren. Spelletjes spelen is ook een activiteit waarbij kinderen snel nieuwe woorden kunnen leren. Uit vele onderzoeken is gebleken dat kinderen die thuis regelmatig spelletjes spelen een beter gevoel hebben voor taal- en leesonderwijs. Voorkom dus dat je kind een risicolezer wordt en begin al ver voor groep 3 met het spelen van zoveel mogelijk spelletjes!
Tot slot: over dyslexie
Dyslexie is niet hetzelfde als moeite hebben met lezen. Het kan zijn dat een risicolezer later dyslexie blijkt te hebben. Bij dyslexie is er sprake van moeite met het onderscheiden van symbolen en klanken, waardoor het een hele opgave is een tekst goed te lezen. Bij twijfel is het verstandig dyslexie uit te sluiten middels een onderzoek. De leerkracht en intern begeleider kunnen je hier meer over vertellen.
Wat doe jij om te voorkomen dat je kind een risicolezer wordt?